Halaman

Pengikut-pengikut

Selasa, 3 November 2009

Diari Pengurusan Berat Badan 1

3 Nov 2009
Saya hanya berketinggian 156cm dengan berat anggaran 62kg. Jika dikira Body Mass Index (BMI) saya, saya adalah dalam kategori berlebihan berat badan. Dengan keadaan saya yang suka makan, ia menyukarkan saya untuk menurunkan berat badan. Maka, dengan adanya "entry" ini, diharapkan dapat memberi saya semangat untuk menurunkan berat badan.
Saya berusaha untuk kawal kuantiti makanan yang saya ambil dan melakukan aktiviti yang membakar kalori. Sekarang, saya mengambil pil lecithin sebagai makanan tambahan. Lecithin dapat melarutkan lemak. Maka, ia dianggap dapat mengurangkan lemak didalam badan sekaligus dapat mengurangkan berat badan dan mengecilkan saiz badan. Walaubagaimanapun ada hujah perubatan yang menyatakan ia tidak membantu seseorang untuk mengurangkan lemak didalam badan. Selepas tiga bulan, saya akan lihat hasilnya sama ada ia berkesan atau tidak.
Harini saya berjogging 2 pusingan dan berjalan laju 2 pusingan di taman KLCC. Sebelum ni, saya mampu berjogging sehingga 4 ke 5 pusingan. Tetapi, harini saya sudah mengalah setelah menghabiskan 2 pusingan berjogging. Dari segi kepenatan tidak sangat, saya mengalah kerana kaki kiri saya terasa amat sakit. Maka, untuk mengelak kecederaan, saya hanya berjalan untuk pusingan ke3 dan ke4. Selalunya, saya akan pastikan saya berjogging sekurang-kurangnya selama 30minit.
Setiap kali saya berjogging, tangan kanan saya akan merasa kebas. Kenapa ya? Ada sesiapa yang tahu? Mungkin dari segi perubatan ke?

2 ulasan:

  1. erkkk...
    takot oke..aku jugak mau diet berkesan tapi suke makan..
    mcm mane ni?

    BalasPadam
  2. part cerita aku yang mane yang ko takut....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...