Halaman

Pengikut-pengikut

Ahad, 21 Mac 2010

Antara tertutup dan terbuka (Life Crisis)

Saya selalunya sentiasa tertutup dengan diri saya. Kadang-kadang saya jeles dengan blog Aliza bertapa dia sangat terbuka tentang dirinya. Mungkin saya masih takut untuk terbuka. Saya rasa itu satu cara yang bagus untuk mengalir perasaan negatif dalam diri. Tapi kadang-kadang saya rasa perkara itu terlalu sensitif untuk diketahui umum.

Namun harini, saya ingin rasa lebih terbuka terhadap diri saya. Saya seperti sedar yang saya mendera diri saya kerana saya tidak benarkan ia terbuka. Terbuka untuk mengalirkan perasaan negatif dalam diri. 

Hidup bekerja (Work life)
Saya masih rasa tidak stabil dalam perkejaan saya. Kadang-kadang saya suka dengan kerja saya. Kadang-kadang saya sangat tidak suka dengan kerja saya. Senang saja mahu mengetahuinya, jika saya selalu datang lambat, kerja tidak terurus, lebih banyak diam, tandanya saya tengah tidak suka dengan kerja saya. Lain pula jika saya datang awal, bersemangat untuk kerja, lebih banyak bercakap, tandanya saya tengah suka dengan kerja saya. Itu belum saya nyatakan berapa kali sudah saya menangis sebab kerja. Apapun kerja masih harus diteruskan, masih harus disiapkan. 

Hidup bersosial (Social life)
Harini, bila saya fikir-fikir balik saya rupa-rupanya tidak banyak kawan, siang tadi saya mahu pergi MAPEX tapi saya tiada teman. Jadi saya ajak housemate saya, tapi semuanya ada hal lain. Ajak Bal yang duduk jauh di Nilai, dia tidak sihat. Ajak Min, dia pula di ofis, rasa bersalah pula mengajak dia. Sudah tiada siapa untuk saya ajak. Akhirnya saya ajak ex-bf saya yang tinggal kat Rembau Negeri Sembilan. Saya bernasib baik kerana dia memang dalam perjalanan ke KL atas urusan bisnes. Dia bersama kawan dia. Dia dan kawan dia sangat baik hati untuk teman saya ke Mid Valley. Dalam perjalanan, timbul persoalan bertapa lamanya saya duduk KL tapi masih tak tahu selok-belok jalan di KL. Sepatutnya lebih dua tahun duduk KL, dah tahu banyak jalan di KL. Masa itu saya pun tersedar, lama saya duduk di KL tapi banyak tempat lagi yang saya tidak tahu. Fikir-fikir balik, tiada siapa nak bawa saya jalan-jalan pusing KL yang jika ditafsirkan bermaksud saya tidak banyak bersosial. Setakat jalan-jalan naik LRT, saya memang sudah pakar. Ini juga menerangkan kenapa saya tidak banyak bercakap. 

Hidup bercinta (Love life)
Saya sudah tidak mengharapkannya. Seringkali saya tersalah membuat keputusan dan pilihan yang akhirnya memakan diri saya semula. Juga cinta pertama memang sukar dilupakan dan kadang-kadang saya menjadi stalker terhadap cinta pertama. Sungguh tidak elok perbuatan saya. Bila jadi stalker, diri saya menjadi makin sakit. Cukuplah saya tidak mahu jadi stalker lagi. Hati saya juga harus dijaga. Sungguh saya tidak pandai berterus-terang bila ia melibatkan soal cinta. Saya masih tertutup hal ini. Bagaimana ya harus saya tackle masalah ini? Bila macam-macam terjadi, banyak pula prinsip cinta saya. 

Harini saya tidak pergi pun ke Annual Gathering ofis saya. Life crisis yang saya alami sekarang, benar-benar merunsingkan saya. Sungguh saya hampir mengalami kemurungan. Harap-harap esok lagi bagus dari harini. 



5 ulasan:

  1. middle age crisis...aku ingt ko ckp cmtu ms aku tgh sidai kain hr tu (kan kite ader citer pasal membe kite yg ade crisis keje n jodoh)..major crisis aku adalh social; xleh adapt ngn lifestyle colleague yg xkesah belanja kt tmpat mahal2 dn brg2 branded..duit aku lebur cmtu je..aku bkn ank org kayoooo n aku x dudok kat umah makbapak aku!!!!!aku kne bayar sewa rumah sndiri, pkai public transport & everythg aku kne support adk2 aku yg msh b'sekolah (^^melepaskan perasaan dgn nada tensen)...

    BalasPadam
  2. nad: i'm try not to
    z: ys betul2, mungkin aku jugak mengalaminya sekarang. Cuba ko buka CLEO. Tapi aku tak ingat CLEO bulan bape, ade article pasal middle life crisis.

    BalasPadam
  3. terbuka di blog saja...ku hidup dalam fantasi sayang...hahaha...reality is indeed scary...uuuu

    BalasPadam
  4. chaiyok2 kak zarith. saya pn x habis dengan krisis. huhuuu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...