Halaman

Pengikut-pengikut

Selasa, 28 September 2010

Ketika Ku Berduka

Aku ni bukanlah baik sangat. Eh... sshhh!!!! Tapi kadang-kadang terlintas di dalam hati. Kenapa aku tak dapat apa yang aku nak. Kenapa sesetengah kawan yang sudah ku kenal berpaling tadah. Apa tindakan ku yang menyebabkannya?

Mesti korang terkejutkan? Tiba-tiba blog aku penuh pula dengan doa-doa, ayat al quran dan hadis. Manusia boleh berubah. Aku harap ini merupakan satu permulaan untuk aku. Dulu aku cuba berubah, berjaya. Tapi aku berjaya sebab berlandaskan kepada seseorang. Sekarang ini aku hanya ingin berlandaskan kepada YANG SATU.

Aku harap, doa-doa ini dapat membuatkan aku rasa lebih tenteram

“Ya Allah! Sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak hambaMu (Adam) dan anak
hamba perempuanMu (Hawa). Ubun-ubunku di tanganMu, keputusan-Mu berlaku
padaku, qadhaMu kepadaku adalah adil. Aku mohon kepadaMu dengan setiap nama
(baik) yang telah Engkau gunakan untuk diriMu, yang Engkau turunkan dalam
kitabMu, Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhlukMu atau yang Engkau
khususkan untuk diriMu dalam ilmu ghaib di sisiMu, hendaknya Engkau jadikan Al-
Qur’an sebagai penenteram hatiku, cahaya di dadaku, pelenyap duka dan
kesedihanku.” (HR. Ahmad 1/391. Menurut pendapat Al-Albani, hadits tersebut
adalah sahih.)


“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan
menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan
orang.” (HR. Al-Bukhari 7/158. Rasulullah صلى الله عله وسلام senantiasa membaca doa
ini, lihat kitab Fathul Baari 11/173)


Tenteramkanlah hatiku ini yang sentiasa berduka dan sedih.Lenyapkanlah duka dan kesedihanku.

Eh kenapa pula aku terluka sangat ni? Kenapa?

1 ulasan:

  1. zarith, take it as this....
    kalau berduka itu boleh membuatkan kita lebih dekat dengan ALLAH, why must we regret it....
    "sesungguhnya dengan mengingati ALLAH,hati akan menjadi tenang"
    take care babe!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...