Halaman

Pengikut-pengikut

Selasa, 22 Februari 2011

Bumi Cinta ~Habiburrahman El Shirazy

Ku harap, kutemukan bumi cinta ku disini
Ku harap bumi cintaku hingga ke syurga

Watak Utama
Ayyas - seorang muslim yang sangat teguh dengan imannya
Linor/Sofia - ejen zionis yang berketurunan Palestin
Yelena - yang tidak percaya ada nya tuhan
Dr Anastasia - yang berpegang teguh dengan ajaran kristiannya
Devid - seorang muslim yang terpesong jauh hidupnya

Semuanya berada di Moskow. Aku tertarik untuk baca buku ini bila aku baca sipnosis buku ini. Aku mahu tahu bagaimana Ayyas menahan nafsunya dari tergoda dengan perempuan-perempuan cantik Rusia.

Sedikit sebanyak buku ini menginsafkan aku. Buku ini membuat aku terkenang dan terfikir sejauh mana aku telah hanyut. Sedikit sebanyak menceritakan kisah kejam yahudi terhadap Palestin.

Yang penting, kisah jodoh yang tak disangka-sangka. Kisah kebebasan diri yang akhirnya menjerat. Pengakhirannya sangat menyayat hati. Hiba bercampur titisan air mata. Alangkah indahnya aka dapat rasa kecintaan yang amat mengikut jalan yang lurus ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...