Halaman

Pengikut-pengikut

Jumaat, 28 Disember 2012

Rumah ku Syurga ku - Flat Taman Melati

Alhamdulillah, minggu lepas selamat sudah saya pindah rumah. Walaupun rumah sekarang lagi kecil dari rumah dulu, rumah ni lebih selesa dan sejuk. pindah memang sudah. Barang-barang pun sudah 70%  kemas. Tinggal yang kecil-kecil sahaja lagi. Semoga hujung minggu ni, selesai mengemas.

Tajuk tak boleh blah kan? Tapi itulah pun tajuknya pun saya nak berleter.

Rumah bukan sahaja tempat kita berteduh dan berehat. Ia lebih daripada itu. Ia suatu tempat untuk mengeratkan kasih sayang dan tempat mengenali antara satu sama lain.

Pasangan yang baru berkahwin perlu tahu tanggungjawab masing-masing di rumah. Barulah boleh jadi rumahku syurgaku.

Kurang jelas? Saya bagi contohlah:

Situasi  1
Si isteri sibuk memasak, membasuh pinggang mangkuk, mop lantai, basuh baju, gosok baju dan sebagainya. Si suami haruslah bertimbang rasa membantu bersama. Jika tak membantu buat kerja rumah pun. Bantulah isteri ringankan kerjanya. Contoh, baju kotor janganlah disepuk merata-rata. Letaklah tempat yang di sediakan. Jika si isteri tengah mop lantai atau sapu sampai, janganlah dan dan tu jugak si suami nak landing kat situ kan.

Mudah sahajakan. Jika si suami membantu buat kerja rumah bersama, alhamdulillah. Lagi mudah kerja si isteri

Situasi 2
Kadang-kadang, situasi 1 jadi terbalik, si suami yang buat semua kerja. Si isteri senang-lenang menonton TV. Sampaikan baju si isteri pun si suami yang gosokkan. Syurga apakah itu. Bagaimana mahu mengeratkan kasih sayang begini. Sampai makan pun nak kena suap ke mulut isteri.

Memang tugas suami memberi nafkah makan pakai si isteri. Tapi bukanlah sampai kena suap ke mulut isteri. Suami dah beri ayam, ikan, sayur dah kira beri nafkah makan ke isteri. Jadi si isteri masaklah untuk makan.

Gaya hidup pun perlu selaras dengan kemampuan, gaji tak seberapa tetapi makan kat luar sehari boleh cecah seratus ke dua ratus. Erk..... macamana nak bahagia kalau macam tu. 

Sudah  elalut banyak ni. Dari  rumah ku syurga ku dah jadi tajuk lain pula...


kesimpulannya, dua-dua kena tahu tanggungjawab masing-masing.

p/s: telah selamat menajlankan tanggungjawab sebagai seorang isteri selama 19 hari. Alhamdulillah masuh mampu memasak breakfast dan dinner untuk suami. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...