Halaman

Pengikut-pengikut

Khamis, 4 Julai 2013

Susun Atur#5: Susun Atur Rekod Kewangan (Financial Record Organization)

Assalammualikum w.b.t

Sedang aku belek-belek fail-fail dalam laptop aku ni. Aku terjumpa fail yang sudah lama aku lupakan. Tak sangka fail tu masih wujud lagi.

Buku Perbelanjaan. Itulah dia. 

Bila aku tengok fail ni, aku agak impress dengan apa aku pernah buat dulu. Tapi bermula dari 2011, aku dah tak buat buku perbelanjaan ni dah. Untuk tahun 2010, aku siap pisahkan 'Financial' dan Ínvestmen' dalam fail berlainan.

Monthly Summary Tab

Ada beberapa tab aku buat dalam fail ni untuk aku lebih mudah monitor setiap satu. Untuk Tab 'Monthly Summary', aku listkan semua pendapatan dan perbelanjaan aku. Aku juga buat graf untuk senang aku monitor visually.

Graf pendapatan dan perbelanjaan untuk memudahkan pemerhatian

Untuk fail "Investment" pula aku listkan semua investment yang aku buat seperti Public Mutual, ASB, properti dan lain-lalin.

Bila aku tengok balik fail-fail ini, aku wonder, apa yang terjadi pada aku waktu tu sampai aku berhenti rekod  kewangan aku. Mungkin aku patut start balik.

3 ulasan:

  1. wahhh harus start balik ni..idea yg bagus! siap ada graf tuu..sy just printscreen byran2 semua n letak dalam folder..harus cerita terperinci ni..=)

    BalasPadam
  2. Itulah.. memang kene start balik ni. Saya pun printscreen semua online payment saya. Semua letak dalam powerpoint.

    Sila cerita terperinci k... =)

    BalasPadam
  3. Itulah.. memang kene start balik ni. Saya pun printscreen semua online payment saya. Semua letak dalam powerpoint.

    Sila cerita terperinci k... =)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...