Halaman

Pengikut-pengikut

Isnin, 2 September 2013

Susun Atur#7: Susun Atur Meja Solek Bahagian 1

Salam semua!

Dah lama tak cerita pasal susun atur. Alang-alang hari ini tak buzy, aku nak update sebanyak yang boleh. Boleh? Tapi semestinya aku schedule entri aku supaya tiap-tiap hari ada entri baru. Boleh gitu?

Kembali kepada tajuk...

Meja solek aku ni agak susah juga untuk disusun atur sebab terdapat rak berpintu kaca. Kalau tak kena gaya susun, memang nampak serabut. Lagi-lagi warna meja solek aku ni gelap. Awal-awal berkenan dengan meja solek ni sebab cerminnya panjang. Jadi senang nak tengok full view. Tapi lama-lama, tak berkenan sebab susah nak susun atur dan capai barang dalam ni.

Meja solek sebelum susun atur

Aku bahagikan kepada  4 bahagian meja solek ni:
  1. Laci
  2. 4 rak belakang cermin
  3. 3 rak berpintu kaca
  4. Kawasan atas rak berpintu kaca
Laci

Dalam laci ni aku simpan stok barang-barang seperti tisu, putik kapas, minyak angin dll. Aku juga simpan semua kotak-kotak telefon, kamera dan barang elektronik lain dalam laci ini.

Sebelum laci disusun atur

Sebelum ni, stok barang-barang seperti tisu, putik kapas, minyak gamat dll disimpan dalam kotak kasut yang bertutup. Masalahnya dengan cara ini, bila aku nak ambil barang dalam kotak ni, mesti aku kena keluarkan kotak kasut tu dari laci. Akibatnya, laci ni mesti berterabur balik.

Jadi aku buat keputusan untuk tukar kepada kotak kasut tak berpenutup. Inilah hasilnya:

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Selepas disusun atur

Nampak kemas sikitkan? Barang pun mudah dicapai.

Kotak sebelah kiri sekali aku letak semua beg mekap dan beg-beg kecil dalam tu. Banyak betul beg mekap aku, ni pun sebab dapat percuma. Bila travel, capai je beg mekap dalam ni, dan isi je barang apa nak bawa.

Kotak beg mekap

Kotak tengah pula, aku letak segala macam stok penjagaan diri.

Putik kapas, tisu, shaver, minyak gamak, ponco pun ada.

Bahagian belah kanan laci pula, aku simpan kotak-kotak barangan elektronik dan juga barang barang lain yang tak muat dalam kotak.

kotak barangan elektronik, ubat nyamuk, glasses case.

Dengan susun atur baru ni, lebih mudah untuk aku ambil barang dalam ni. Perancangan seterusnya aku nak balut kotak kasut tu dengan pembalut yang cantik-cantik. Baru nampak lebih menarik. 

Sebelum dan selepas susun atur.. Suka!!! 

Untuk bahagian lain meja solek ni, aku sambung dalam entry lain ok...


Post ini telah dikongsi di:
  1. Susun Atur Sioca


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...